Högtrycket i småföretagen består men konkurrensen hårdnar

Konjunkturen för de svenska småföretagen (1-49 anställda) fortsätter att stärkas under 2011. Konjunkturindikatorn, som är en summering av nettotalen beställningar, omsättning och sysselsättning steg till 96 från 81 i höstas, men är ännu inte tillbaka till de nivåer som rådde före finanskrisen 2008 .

– Den uppåtgående konjunkturen drivs av en ökad orderingång som allt mer genererar nyanställningar, säger Jörgen Kennemar som är ansvarig för Småföretagsbarometern på Swedbank.

Småföretagarna förutser en fortsatt konjunkturförbättring de kommande tolv månaderna där den samlade konjunkturindikatorn stiger till 122. Hälften av företagen anger att orderingången kommer att öka de närmaste tolv månaderna och vart tredje företag planerar nyanställningar. Arbetskraftsbristen upplevs som ett större tillväxthinder i fler branscher. Vart tredje småföretag har tvingats tacka nej till order under det senaste året jämfört med drygt vart fjärde företag i höstas.

– Lönsamheten i småföretagen har förbättrats hos 44 procent av företagen under det senaste året och hälften bedömer att den kommer att fortsätta stärkas under det närmaste året. Högre räntor, stigande råvarukostnader och lönekostnadsökningar är dock faktorer som kan äventyra företagens lönsamhet, säger Jörgen Kennemar.

En hårdnande konkurrens både inom och utanför landets gränser är sannolikt en viktig förklaring till att konkurrenskraftsfrågorna anses som den största utmaningen för vart tredje företag under de närmaste 3-5 åren. Lönsamheten och arbetskraftsförsörjningen är andra utmaningar som har en framträdande roll.

De höga råvarupriserna är en konjunkturrisk som fått en större tyngd under 2011 även om effekterna varierar mellan branscher och företag. Över hälften av landets mindre tillverkande- och varuförmedlande företag påverkas negativt av högre råvarupriser. Inom tjänsteföretagen är motsvarande andel av naturliga skäl mindre än 20 %.

Ta del av hela småföretagsbarometern på www.swedbank.se/foretag

För ytterligare information:

Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank, tfn 08-5859 7730jorgen.kennemar@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth.” Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 690 000 företagskunder med 334 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 mars 2011 uppgick balansomslutningen till 1 745 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se