Hushållen ser ljust på privatekonomin för 2022

Trots Coronapandemi och rekordhöga el- och drivmedelspriser uppger en klar majoritet av svenskarna att de klarade sig bra ekonomiskt under 2021. 85 procent uppger att de hade en oförändrad eller bättre ekonomi jämfört med året innan och lika många tror att de kommer att få en oförändrad eller bättre ekonomi 2022. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna.

Hushållen ser ut att ha klarat sin privatekonomi bra under året. Många är också optimistiska inför framtiden och tror att deras ekonomi nästa år kommer bli bättre jämfört med 2021.

-Det är positivt att hushållen är optimistiska om sin ekonomi. Det ökar sannolikheten för en högre konsumtion och en fortsatt god tillväxt. Samtidigt är det många som också tänker passa på att se över sitt sparande och sina utgifter och det är alltid klokt ur ett privatekonomiskt perspektiv, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Nästan 60 procent planerar att göra någon förändring av sin privatekonomi nästa år. 30 procent uppger att de kommer att spara mer och 24 procent kommer att minska sina utgifter. Hälften av hushållen planerar att öka sin konsumtion av vissa tjänster. Det gäller främst nöjesresor, hotellvistelser, restaurangbesök samt hobby och fritid. Nästan lika många planerar att minska sin konsumtion av vissa varor och tjänster. Det gäller framför allt kläder och skor, abonnemang, streamingtjänster, prenumerationer och småköp.

Lika mycket pengar på julklappar som mat och dryck

Majoriteten, 66 procent, planerar att lägga ungefär lika mycket pengar på jul- och nyårsfirande som de brukar göra. 22 procent uppger att de planerar att spendera mindre än de brukar, framför allt på julklappar, kläder och resor. Sex av tio tänker lägga mellan 1 000 och 5 000 kronor på julklappar och lika mycket på mat och dryck. Hälften av hushållen planerar att lägga mer än 2 000 kronor på julklappar och ungefär lika många kommer att lägga mellan 1 000 till 3 500 kronor på mat och dryck.

-Det ska bli intressant att se hur mycket julhandeln omsätter i år. Corona har under lång tid begränsat våra möjligheter att umgås så det är inte konstigt om många familjer vill fira jul- och nyår ihop med nära och kära och då lägga lite extra pengar på julklappar, mat och dryck, säger Arturo Arques.

Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) kommer julhandeln att öka med tre procent i år och landa på 87 miljarder kronor vilket motsvarar 8 300 kronor per person. Deras prognos är att dagligvaruhandeln ökar med en procent och sällanköpshandeln med tre procent i december. En första indikation på julhandelns omsättning i år kommer den 22 december när Swedbank släpper korttransaktionsdata (Consumer Spending Observer Sweden) och 5 januari när kortstatistiken för julhandeln släpps.

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62

Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38

www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Det är positivt att hushållen är optimistiska om sin ekonomi. Det ökar sannolikheten för en högre konsumtion och en fortsatt god tillväxt. Samtidigt är det många som också tänker passa på att se över sitt sparande och sina utgifter och det är alltid klokt ur ett privatekonomiskt perspektiv.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.