• Swedbank/

Hushållens ekonomi 2024: Ljusning i sikte – men ännu ett år med sämre ekonomi för barnfamiljer

Med två jobbiga år i backspegeln kan 2024 bli året när ekonomin vänder för många hushåll. Men det gäller inte alla. Barnfamiljer och arbetslösa ser ut att tappa upp till 1 600 kronor i månaden i köpkraft. Det visar Swedbank och sparbankernas rapport om hushållens ekonomi 2024.

Efter två år av försämrad köpkraft kan ekonomin för många hushåll vara på väg att vända under 2024. Högre inkomster, lägre skatter och lägre inflation ökar sannolikheten för att fler hushåll får det bättre. Inledningen på året blir dock tuff. Kostnadsläget och bolåneräntorna är högre och inflationen fortfarande för hög.

– Många kommer nog uppleva en oförändrad eller till och med sämre ekonomi i början på året. Men i takt med att inkomsterna stiger och räntorna sjunker kommer hushållen få en bättre ekonomi, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Löntagarna får 400 kronor mer i månaden
Högre inkomster i kombination med lägre skatter och inflation gör att löntagarna med landets 30 vanligaste yrken får ca 400 kronor mer i plånboken varje månad realt 2024.

– 400 kronor kan tyckas lite, men efter två år med kraftigt försämrad köpkraft ska man inte underskatta värdet av att i alla fall få mer och inte mindre pengar i plånboken, säger Arturo Arques.

Barnfamiljer och arbetslösa – årets förlorare
Högre inkomster och lägre skatter kommer med stor sannolikhet inte kompensera för barnfamiljernas kostnadsökningar. Många barnfamiljer kommer att få se sin ekonomi försämras med ytterligare 300 till 1 600 kronor i månaden.

– Barnfamiljer har höga kostnader för sådant som stigit mest i pris, som boende, mat och transporter. För dem ser det ut att bli ytterligare ett år med sämre ekonomi. Jag skulle inte bli förvånad om regeringen kommer med ett förslag om höjda bostadsbidrag eller barnbidrag, säger Arturo Arques.

Även för arbetslösa väntar ett tufft år, med nästan 800 kronor i försämrad köpkraft.

Läs mer i rapporten Hushållens ekonomi 2024 eller besök www.swedbank.se/privatekonomi

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Hannes Mård, pressansvarig, tfn 073-057 41 95
www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se