Hushållsarbete kostar kvinnor tusentals kronor

Det dröjer 30 år innan kvinnors inkomst från arbete väntas vara i nivå med mäns. En av orsakerna är att kvinnor tar ett större ansvar för familj och hushåll. Det påverkar inkomsten här och nu men även ekonomin på sikt, visar en rapport från Swedbank.

-    Kvinnors lägre arbetsinkomster har flera orsaker, till exempel att kvinnor oftare jobbar deltid och i branscher med lägre löner. En annan viktig orsak är att kvinnor och män inte delar lika på ansvar för hushåll och familj. Det kostar kvinnor tusentals kronor, i förlorad lön, lägre pension och mindre sparande. Med dagens utveckling är kvinnor i kapp först 2052, säger Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom.

Kvinnor anpassar jobbet för att få livspusslet att gå ihop
Nio av tio kvinnor tycker att det är viktigt att inte vara ekonomiskt beroende av en partner. Och de allra flesta som lever ihop, både kvinnor och män, tycker att det är viktigt att dela lika på hushållssysslor. Ändå tar många män betydligt mindre ansvar för hem och familj.

-    Hälften av kvinnorna uppger att de har tagit ett större ansvar för barnen, medan det bland män är 12 procent som uppger att de tagit det största ansvaret. Kvinnor uppger också att de anpassar sig för att få livspusslet att gå ihop, genom att till exempel avstå karriärmöjligheter, gå ner på deltid eller byta till ett mindre krävande jobb, säger Madelén Falkenhäll.

Frånvaron på jobbet kostar kvinnor tusentals kronor
Kvinnors faktiska arbetstid är 87 procent av mäns. Föräldraledighet och vård av sjukt barn (VAB) förklarar en stor del av kvinnors jobbfrånvaro.

-    För en medianlön innebär det 3 300 kronor mindre i lön efter skatt varje månad och en pension som blir 1 500 kronor lägre per månad. Sparar man tio procent av sin lön efter skatt så kommer kvinnors sparkapital utifrån det vara nästan 200 000 kronor mindre än mäns. Enbart på grund av större frånvaro från jobbet, säger Madelén Falkenhäll.

Kontakt:
Madelén Falkenhäll, Hållbarhetsekonom, tfn +46 76 790 16 38
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, tfn, +46 76 524 6612

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se