• Swedbank/

Inflationen gräver djupa hål i hushållens plånböcker, trots regeringens stödåtgärder

Den stigande inflationen innebär sämre köpkraft för i stort sett alla hushåll trots högre inkomster, lägre inkomstskatt och ökade stödåtgärder från regeringen. Det visar nya beräkningar från Swedbank och sparbankerna.

Inflationen sprider sig till allt fler varor och tjänster och innebär nu inte bara högre priser på el och drivmedel utan också på till exempel livsmedel och möbler.

I december 2021 var det många småhusägare som fick elräkningar som var mellan 4 000 och 6 000 kronor dyrare jämfört med december 2020. Högre drivmedelspriser har också gjort att många bilägare fått se bränslekostnaderna öka med 600 till 1 200 kronor i månaden.

När inflationen sprider sig till fler varor och tjänster påverkas allt fler hushåll och risken är nu stor att de allra flesta får en sämre köpkraft 2022. Enligt Swedbank och sparbankernas beräkningar minskar köpkraften med i genomsnitt 700 kronor per månad och person.

- I stort sett alla hushåll kommer att få en sämre köpkraft i år trots högre inkomster och lägre inkomstskatt. För många hushåll handlar det om en försämrad köpkraft på ett par hundra kronor till 2 000 kronor i månaden, säger Arturo Arques Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Köpkraften försämras kraftigt för de flesta trots regeringens stödpaket
Trots regeringens stödpaket till hushållen på 14 miljarder kronor försämras köpkraften kraftigt för många. Sänkt skatt på diesel och bensin och den nya drivmedelskompensationen för individer med personbil sänker månadskostnaden med cirka 300 kronor per månad för den som kör 2 000 mil per år. Trots det kommer bilkostnaderna öka jämfört med föregående år med 300 till 900 kronor per månad.

Regeringens förslag på elpriskompensation på 100 kronor till 1 000 kronor får endast en marginell effekt. Bostadsbidraget till barnfamiljer höjs temporärt med 25 procent, dock max med 1 325 kronor per månad. Sammantaget kan dock stödpaketet göra en inte obetydlig skillnad för vissa hushåll. För en ensamstående förälder med två barn med underhållsstöd och bil kan det handla om närmare 1 000 kronor mer i månaden.

Svårbedömt läge
Kriget i Ukraina har ökat osäkerheten och möjligheten att göra prognoser. Swedbanks bedömning är att inflationen under 2022 hamnar på fyra procent. Men prognosen är förenad med stor osäkerhet. Det kan inte uteslutas att inflationen för 2022 blir högre. För hushållen kan det vara klokt att se över sin ekonomi och se till att det finns så goda marginaler i händelse av att inflationen och räntan stiger mer än enligt prognos.

- Är det någonting vi lärt oss under pandemin så är det värdet av goda marginaler och en bra sparbuffert. Med kriget i Ukraina har osäkerheten ökat och värdet av att ha goda marginaler blivit ännu tydligare, säger Arturo Arques.

Goda ekonomiska marginaler blir viktigare
Med hög inflation och stigande räntor som påverkar boendekostnaden ökar behovet av marginaler i privatekonomin. Stiger räntan med till exempel en halv procent ökar boendekostnaden med nästan 600 kronor i månaden efter ränteavdrag för den med lån på två miljoner kronor. Hushåll med stora lån, höga matkostnader och som dessutom är beroende av bilen är de som påverkas mest i kronor räknat.

Med en antagen inflation på sex procent och räntor på två procent 2022 kommer tvåbarnsfamiljen i villa att tappa nästan 3 000 konor per månad i köpkraft. Men tuffast är de för dem som sedan tidigare levt med små marginaler. Garantipensionärer, individer med sjuk- och aktivitetsersättning, arbetslösa och ensamstående med barn är hushåll som drabbas hårt av en stigande inflation. Marginalerna är små och förlorar man 500 till 750 kronor i månaden i köpkraft kan det bli mycket kännbart.

Se bifogad pdf för fakta och tabeller.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073-042 16 49

www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques
www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se