Inte lika het konjunktur i småföretagen

De senaste tre årens trend av allt starkare småföretagskonjunktur är bruten. Den samlade konjunkturindikatorn – som består av beställningar, omsättning och sysselsättning – har fallit till 122. I vårens undersökning uppgick den till 124.

– Fortfarande möter småföretagen en stark efterfrågan, men konjunkturen är inte fullt lika het som i våras, säger Cecilia Hermansson, prognoschef på Swedbank. I större delen av landet och i flertalet branscher är aktiviteten fortfarande hög.

Företagen förväntar sig dock att konjunkturen dämpas ytterligare under året som kommer. Konjunkturindikatorn förutses sjunka till 109. Främst orderläget, men även omsättningen försvagas. Sysselsättningen fortsätter istället att öka.

Drygt sju av tio småföretag ser goda möjligheter till expansion, men de pekar samtidigt på allvarliga tillväxthinder. Andelen företag som framhåller problemen med arbetskraftsbrist har stigit till 30 %. Under året som gått har fyra av tio småföretag fått tacka nej till beställningar för att de inte hittat lämplig arbetskraft. Samtidigt uppger vart femte företag att de inte vill växa.

– Risken är stor att Sverige går miste om tillväxtmöjligheter, säger Cecilia Hermansson. Det krävs krafttag för att underlätta och stimulera expansion i landets småföretag.

Lönsamheten i småföretagen fortsätter att vara god, men har dämpats sedan i våras. Företagen förutser dock en förbättrad lönsamhet under året som kommer. Drygt hälften av företagen räknar med att höja sina försäljningspriser för att motverka ett stigande kostnadstryck.

Ta del av hela småföretagsbarometern på www.swedbank.se/foretag

För ytterligare information:
Cecilia Hermansson, prognoschef, Swedbank, tfn: 08-585 915 88