Joakim Ruist vinnare av Myrdalspriset 2013

Myrdalpriset 2013 har tilldelats Joakim Ruist vid Göteborgs universitet, för artikeln ”Östeuropéers rörlighet är lönsam för de rikare EU-länderna” som publicerades i tidskriften Ekonomisk Debatt nr 8, 2013.

Juryns motivering:

”I maj 2004 utvidgades EU med tio nya medlemsländer, de flesta från östra Europa med låga löner i förhållande till lönerna i de 15 gamla EU-länderna. Utvidgningen ledde till en livlig debatt om risker för så kallad social turism där migranter från öst i stort antal skulle söka sig till rikare EU-länder för att utnyttja dessa länders mer utbyggda välfärdssystem och därmed bli en statsfinansiell belastning för de gamla medlemsländerna. Joakim Ruist visar i sin artikel att dessa farhågor var ogrundade. Med hjälp av svenska data från 2007 med information om bidragsmottagande och skattebetalningar bland migranterna visar han att invandringen till Sverige från de nya medlemsländerna har gett en liten vinst för statsfinanserna. Artikeln är ett viktigt faktabaserad bidrag till debatten om invandringens ekonomiska effekter. ”

Myrdalspriset delas ut varje år av Swedbank för att uppmärksamma årets bästa artikel i Nationalekonomiska Föreningens tidskrift Ekonomisk Debatt. I juryn ingår professor Bertil Holmlund, professor Hans Wijkander, reporter Viktor Munkhammar och Swedbanks chefekonom Anna Felländer.

För ytterligare information:
Anna Felländer, chefekonom, Swedbank, tfn 0767-880811 eller anna.fellander@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 306 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2013 uppgick balansomslutningen till 1 832 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se