Jon Lidefelt ny koncernfinanschef på Swedbank

Jon Lidefelt har utsetts till ny koncernfinanschef i Swedbank. Han kommer närmast från tjänsten som chef för affärsområdet Baltisk Bankverksamhet och är redan idag medlem i koncernledningen.

- Jon har erfarenhet från många olika delar av banken och god förståelse för vår affär. Jag ser fram emot att fortsätta vårt fina samarbete i den nya rollen, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Jon Lidefelt är civilingenjör i teknisk fysik med inriktning mot finansiell matematik från Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Han har arbetat på banken sedan 2013.

- Jag har haft en fantastisk tid i mitt nuvarande uppdrag. Nu ser jag fram emot denna möjlighet att fortsätta vår inslagna väg mot Swedbank 15/25 och säkerställa en långsiktig avkastning på eget kapital om minst 15%, säger Jon Lidefelt.

Han tillträder sin nya roll 1 november 2024 och ersätter därmed Anders Karlsson som blir chef för Swedbanks verksamhet i USA från nästa år.

Olof Sundblad har utsetts till tillförordnad chef för Baltisk Bankverksamhet. Idag är han finanschef för verksamheten i i de baltiska länderna. Olof blir därmed medlem i koncernledningen. Nu inleds arbetet med att hitta en permanent chef för Baltisk Bankverksamhet.

Kontakt:
Charlotte Nilsson, pressansvarig, tfn +46 76 534 6612

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se