Kjell Hedman lämnar Swedbank i maj 2010

Kjell Hedman, chef för Svensk Bankrörelse, har beslutat att lämna Swedbank. Han kommer att fortsätta leda den svenska bankrörelsen till och med den 30 maj nästa år och den 1 juni tillträder Kjell Hedman som VD för Landshypotek AB. Kjell Hedman har arbetat i Swedbank sedan 1972 och har sedan 2007 varit chef för den svenska bankrörelsen. Enligt gällande anställningsavtal skulle Kjell Hedman lämna sitt uppdrag i Swedbank efter 2010 års utgång.

– Kjell Hedman har betytt oerhört mycket för Swedbank under många år. Jag kan konstatera att den svenska bankrörelsen under Kjells ledning har varit stabil och levererat mycket bra resultat. Jag vill verkligen tacka Kjell för hans insatser under många år i Swedbank och önska honom lycka till i hans nya roll. Det är också glädjande att Kjell blir kvar till och med maj nästa år så att vi i lugn och ro kan hitta hans efterträdare, ett arbete som givetvis påbörjas direkt, säger Michael Wolf, VD och koncernchef i Swedbank. – Det har varit oerhört intressant att under en så lång tid arbeta i en av Sveriges största organisationer och på så många olika nivåer. Jag känner att jag ville pröva något annat innan jag pensionerar mig och det får jag nu möjlighet att göra. Det innebär att jag slutar sju månader tidigare än mitt gällande anställningsavtal med Swedbank, säger Kjell Hedman. – Jag vill rikta ett varmt tack till både personal och kunder i Swedbank som under fyra decennier hjälpt mig att hela tiden utvecklas, både i min yrkesroll och personligen. Den svenska bankrörelsen har klarat den senaste turbulensen mycket bra och det känns därför rätt i tiden att nu gå vidare, fortsätter Kjell Hedman. För ytterligare information: Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95