Koll på pensionsuttaget minskar risk för ekonomiskt bakslag

Över hälften av de över 55 år planerar att ta ut hela eller delar av sin tjänstepension under ett antal begränsade år istället för under resten av livet. Har man inte koll på vad det innebär kan pensionen sjunka med många tusenlappar från en månad till en annan utan att man är beredd på det.  Det visar en ny Sifo-undersökning och beräkningar från Swedbank.

Över 100 000 svenskar fyller 65 år 2022. Många av dem kommer gå i pension under året, och hur de väljer att ta ut sin pension kan få stor effekt på deras privatekonomi.

- Det är viktigt att tänka igenom hur man vill ta ut sin tjänstepension och att man förstår effekten av sina val. De som exempelvis väljer tidsbegränsat uttag och inte har koll på vad det innebär kan få se stora konsekvenser för privatekonomin den dagen tjänstepensionen är slut och inkomsten kanske minskar med 30-40 procent, säger Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.

Tjänstepension kan tas ut livsvarigt eller under ett fåtal år
Den allmänna pensionen, alltså den pension som kommer från staten, betalas livet ut och kan tas ut på 100, 75, 50 eller 25 procent. Man kan ändra eller pausa sitt uttag av allmän pension även när betalningarna har börjat. För tjänstepensionen, som kommer från arbetsgivaren, väljer man istället om man vill att den ska betalas ut under hela återstoden av livet (livsvarigt uttag) eller under ett antal begränsade år, som till exempel fem eller tio år.

- Ett tidsbegränsat uttag ger högre månadsbelopp, men när de åren har gått är tjänstepensionen slut. Med livsvarigt uttag blir månadsbeloppet lägre men betalas livet ut. Det är också viktigt att känna till att när utbetalningen för tjänstepension väl har börjat går det inte att ändra sina val, säger Madelén Falkenhäll.

Stort inkomstfall när tjänstepensionen är slutbetald
För en grundskollärare kan pensionen minska med drygt 14 000 kronor (från 32 600 till 18 900 kronor) från en dag till en annan om hen väljer att ta ut tjänstepensionen på tio år. Väljer hen en uttagstid på fem år går pensionen från 45 300 till 18 600 kronor i månaden när de fem åren har gått och tjänstepensionen är slut, en minskning med 27 000 kronor i månaden. För en butiksanställd minskar pensionen med drygt 7 000 kronor respektive knappt 14 000 kronor i månaden om hen väljer att ta ut tjänstepensionen på fem eller tio år. För en höginkomsttagare som tar ut sin tjänstepension på fem år kan pensionen sjunka med 55 000 kronor, från 78 600 till 23 400 kronor, när de fem åren har gått.

Skatten spelar också roll
Skatten spelar också roll för ekonomin som pensionär. Är man över 65 år och har en inkomst över omkring 52 000 kronor per månad betalar man statlig inkomstskatt, det vill säga ytterligare 20 procent på den del av inkomsten som överstiger 52 000 kronor.

- De som har en hög inkomst betalar statlig inkomstskatt, det gäller även för pensionärer. Tar man ut tjänstepensionen under begränsade år blir inkomsten per månad högre. Mer av pensionspengarna kan alltså försvinna i skatt om man tar ut tjänstepensionen under en kortare period än om man tar ut den livsvarigt, säger Madelén Falkenhäll.

Se bifogad rapport och pdf för tips och tabeller.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073-042 16 49

www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se