Kommentar till Finansinspektionens beslut om avslutat tillsynsärende

Finansinspektionen har beslutat att avsluta det pågående tillsynsärendet om hantering av intressekonflikter utan åtgärd. Tillsynsärendet som inleddes i december 2015 initierades som en följd av enskilda koncernledningsmedlemmars privata investeringar.

Finansinspektionens beslut framgår av en slutskrivelse som Swedbank har mottagit.

- Vi välkomnar att Finansinspektionen fattat sitt beslut så att vi kan lägga den här frågan bakom oss. Vi tar med oss viktiga lärdomar från detta i vårt fortsatta arbeta med att stärka förtroendet för banken, säger Birgitte Bonnesen, vd och koncernchef i Swedbank.

Swedbank har sedan december 2015 vidtagit åtgärder för att förbättra de interna rutinerna.

För ytterligare information:
Josefine Uppling, presschef, Swedbank, tel +46 76 114 54 21

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 640 000 företags- och organisationskunder med 241 kontor i Sverige och 141kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2017 uppgick balansomslutningen till 2 448 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se