Kommentar till uppgifter i Uppdrag granskning

Idag publicerade SVT:s Uppdrag granskning ett program som innehåller uppgifter om att Swedbank kan ha brutit mot amerikanska sanktionsregler.

- Det är bra att banken granskas och jag välkomnar Uppdrag gransknings rapportering, säger Jens Henriksson, vd Swedbank.

Under en intervju som SVT gjorde den 7 november mottog banken ett dokument, som lämnades över till den interna utredning som leds av den internationella advokatfirman Clifford Chance.

Enligt besked från Clifford Chance var information i dokumentet, i den mån den är relevant för undersökningen, redan känd inom den interna utredningen.

Banken känner inte till att några överträdelser av OFAC:s sanktionsbestämmelser skulle ha framkommit i den pågående interna utredningen.

I den interna utredningen ingår även att undersöka hur enskilda medarbetare har agerat i olika situationer.

- Om det funnits oetiskt agerande på det sätt som beskrivs i Uppdrag granskning ska vi självfallet gå till botten med det. Arbetet med den interna utredningen beräknas vara slutfört i början av 2020. Slutsatser från utredningen kommer att kommuniceras, säger Swedbanks vd Jens Henriksson.

Parallellt med den interna utredningen arbetar Swedbank med ett omfattande program för att förbättra rutiner, systemstöd och processer och på så sätt stärka bankens förmåga att motverka penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet.

Programmet omfattar 132 olika initiativ, varav 71 bedöms vara slutförda under det fjärde kvartalet 2019. Samtliga initiativ ska vara slutförda under 2020.

Kontakt:
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tel + 46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Det är bra att banken granskas och jag välkomnar Uppdrag gransknings rapportering.
Jens Henriksson, vd Swedbank