• Swedbank/

Kommersiella fastigheters utsikter: Lättad finansieringssituation, ekonomin mot återhämtning

Läget har lättat för kommersiella fastighetsbolag i spåren av genomförda och kommande räntesänkningar. Svensk ekonomi står inför en tydlig återhämtning under 2025 och 2026, vilket också kommer gynna sektorn. Det visar Swedbanks rapport kommersiella fastigheters utsikter.

- Efter ett par utmanande år har trycket lättat på fastighetssektorn. Med lägre ränteläge har risksentimentet förbättrats betydligt i marknaden, samtidigt som fastighetsbolagens nyckeltal har stabiliserats, säger Mattias Persson, chefekonom på Swedbank.

Svenska banker har hög exponering mot kommersiella fastigheter sett ur ett internationellt perspektiv. Tack vare mycket god kreditkvalitet, starka kapitalpositioner och god lönsamhet kan de absorbera eventuella kreditförluster som kan uppstå i sektorn.

- Svenska banker har bland de lägsta kreditförlusterna i Europa och de är också bland de banker som har högst lönsamhet, vilket innebär att de har buffertar för potentiella förluster, säger Mattias Persson.

Svensk ekonomi väntas återhämta sig under 2025 och 2026, vilket också kommer gynna de kommersiella fastighetsbolagen. Det finns dock en oro att konsumtionen – som väntas driva tillväxten i Sverige – inte ska ta fart, om hushållen fortsätter att vara återhållsamma även när köpkraften stärkts framöver.

- I väntan på att ekonomin ska ta fart finns det alltjämt vissa sårbarheter. Det gäller bland annat äldre kontorsfastigheter i sämre lägen och handelsfastigheter om uppsvinget i konsumtionen dröjer, säger Mattias Persson.

För rapporten i sin helhet, se bilaga eller besök Swedbank – Sektoranalyser.

Kontakt:

Mattias Persson, chefekonom, +46 73 094 29 56

Charlotte Nilsson, pressansvarig, +46 76 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se