Konsumtionen fortsätter uppåt i maj

Konsumtionen i Sverige var nästan 8 procent högre under förra veckan än motsvarande vecka i fjol, och 0,7 procent högre än 2019. Tjänstesektorn såg en fortsatt svagt stigande trend, där flyg- och reseindustrin men även kollektivtrafiken märker av en viss uppgång, visar Swedbanks kortstatistik.

-Det märks att utvecklingen nu går i en positiv riktning. Försäljningen av flygresor börjar så smått öka igen, men även försäljningen av kläder och skor, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Konsumtionen var 8 procent högre än motsvarande vecka i fjol, visar statistik för veckan som avslutades 8 maj. Statistiken tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Omsättningen inom hemelektronik är fortsatt betydligt högre än normalt. Under den senaste veckan var den 38% högre än samma vecka 2019. Försäljningen av hemelektronik överstiger till och med fjolårets nivå med 9%, då övergången till hemarbete redan hade börjat bidra till en ökad försäljning av elektronik till hemmakontoren.

-Det kan vara så att hushållen fortsatt har behov av mer hemelektronik till sitt hemmakontor. Det kan också vara så att den ökade konsumtionen av hemelektronik beror på att man lägger mindre pengar på annat eftersom tjänstesektorn fortsatt påverkas av coronarestriktioner, säger Andreas Wallström.

Korttransaktionsdata har varit en bra indikator på hushållens konsumtion under pandemin, trots den ökande andelen e-handel, visar Swedbanks analys. Analysen visar också på en markant ökad e-handel inom livsmedel, hemelektronik och möbler. Vidare har e-handel av livsmedel varierat i takt med smittspridningstalen.

Läs mer i den bifogade analysen av kortstatistik som en indikator på hushållens konsumtion under pandemin, samt i den bifogade rapporten Consumer Spending Observer. (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Det märks att utvecklingen av konsumtionen nu går i en positiv riktning. Försäljningen av flygresor börjar så smått öka igen, men även försäljningen av kläder och skor.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.