Konsumtionen i februari avslutade svagt

Nedgången i konsumtionen blev något mindre under februari jämfört med tidigare i vinter, men under sista veckan försvagades den igen. Det visar Swedbanks kortstatistik.

-Vi såg en tydlig förbättring under större delen av februari när smittspridningen pekade åt rätt håll, men nu börjar vi se en tendens att varuhandeln minskar något senaste veckan. Det är dock ännu för tidigt att avgöra om nedgången beror på det förvärrade smittoläget, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Under perioden 21–27 februari låg konsumtionen 7 procent under motsvarande vecka i fjol, vilket är något lägre än föregående vecka och något lägre än trenden de senaste fyra veckorna då den var 6 procent lägre än motsvarande period i fjol. Det visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Livsmedel och fritidsutrustning föll tillbaka under den sista veckan i februari efter en snabb tillväxt under början av månaden. Omsättningen inom varuhandeln låg på samma nivå som 2020.

Omsättningen i tjänstesektorn har återhämtat sig något, men den ligger fortsatt långt under nivån före pandemin. Tjänstekonsumtionen låg under den sista veckan i februari 36 procent under nivån motsvarande period i fjol, vilket är en förbättring jämfört med föregående vecka och tidigare under vintern.

-Vi har sett en förbättring i tjänstesektorn i februari men den senaste veckans ökning är framför allt ett resultat av jämförelseeffekter. Siffrorna jämförs nu med en period under 2020 då pandemin började göra avtryck i ekonomin, säger Andreas Wallström.

Det gäller särskilt för vissa tjänstebranscher – flygbolag, resebyråer samt taxiindustrin – som redan hade börjat påverkas av pandemin i slutet av februari förra året.

Läs mer i den bifogade rapporten (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Vi såg en tydlig förbättring under större delen av februari när smittspridningen pekade åt rätt håll, men nu börjar vi se en tendens att varuhandeln minskar något senaste veckan. Det är dock ännu för tidigt att avgöra om nedgången beror på det förvärrade smittoläget.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.