Långsammare uppgång för konsumtionen i augusti

Återhämtningen för svensk konsumtion saktade in i augusti efter en snabb förbättring i framför allt tjänstekonsumtionen under juni och juli. Försäljningen pekade dock uppåt igen under förra veckan och omsättningen för bland annat hotell och restauranger steg. Det visar Swedbanks statistik över korttransaktioner.

Den totala konsumtionen var i augusti 1 procent högre än under motsvarande månad 2019. Det var något lägre än under juni och juli i år när konsumtionen var ungefär 3 procent högre än under 2019. Jämförelsen mot år 2019 görs för att det kan betraktas mer som ett normalår. Jämfört med förra året var konsumtionen 7 procent högre i augusti i år. Statistiken tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

-Det var framför allt tjänstekonsumtionen som saktade in i augusti och låg 14 procent under 2019 års nivå. Möjligen är det en följd av att många svenskars semester tog slut samtidigt som turismen från utlandet fortfarande är låg, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Men under veckan som avslutades den 4 september återhämtade sig konsumtionen något. Total konsumtion under förra veckan var nästan 9 procent högre än motsvarande vecka 2020, och 6 procent högre än samma period 2019. Både tjänste- och varukonsumtionen förbättrades jämfört med 2019, även om tjänstekonsumtionen fortfarande är lägre än normalt.

-Vi förväntar oss att både tjänste- och varukonsumtionen kommer att fortsätta stiga under hösten. Hushållens finansiella ställning är stark och en återgång till ett mer normalt konsumtionsmönster är att vänta i takt med att pandemin klingar av, säger Andreas Wallström.

Omsättningen inom hotell- och restaurangsektorn har tagit fart igen efter att ha dämpats under augusti och var under förra veckan ungefär 6 procent högre än motsvarande vecka 2019.

Försäljningen av kläder och skor steg i samband med löneutbetalningarna i augusti och nådde då högsta nivån jämfört med motsvarande vecka 2019 sedan pandemin inleddes. Försäljningen föll dock tillbaka under förra veckan och var då återigen lägre än 2019.

-Försäljningen av kläder och skor är tydligt sammankopplad med restriktioner och smittspridning. Om fler går tillbaka till jobbet under hösten väntas försäljningen av kläder och skor öka mer, säger Andreas Wallström.

Läs mer i den bifogade rapporten Consumer Spending Observer. (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 81 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Vi förväntar oss att både tjänste- och varukonsumtionen kommer att fortsätta stiga under hösten. Hushållens finansiella ställning är stark och en återgång till ett mer normalt konsumtionsmönster är att vänta i takt med att pandemin klingar av.
Swedbanks prognoschef Andreas Wallström.