Ledningsförändringar i Swedbank- Jonas Erikson ny chef för Group Products

Jonas Erikson, Swedbanks nuvarande chef för Group Treasury utses till ny chef för Group Products. Jonas Erikson efterträder Catrin Fransson som lämnar Swedbank för att bli VD för Svensk Exportkredit (SEK). Till ny chef för Group Treasury utses Helo Meigas, nuvarande chef för Russia & Ukraine. Förändringarna träder i kraft vid årsskiftet.

Jonas Erikson som nu tar över som chef för Group Products har arbetat i Swedbank sedan 2009 och har sedan tidigare en gedigen bakgrund som analytiker på aktiemarknaden.

Helo Meigas utses till ny chef för Group Treasury. Helo Meigas har varit anställd i Swedbank sedan 2005 då hon började som Head of Investment Management Division i Estland. Hon har därefter innehaft en rad chefspositioner i både de baltiska länderna och i Sverige, nu senast som Head of Business Area Russia and Ukraine sedan 2011.

Helo Meigas kommer att ta plats i Swedbanks koncernledning där Jonas Erikson redan ingår.

– Catrin Fransson har varit en omtyckt medarbetare i Swedbank och hos sparbankerna i nästan tre decennier och hennes erfarenhet har varit en stor tillgång, säger Michael Wolf, VD och koncernchef för Swedbank.

För ytterligare information:
Peter Borsos, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 070-317 68 00
Emma Bergfeldt, presskontakt, Swedbank, tfn: 070-203 4999

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 306 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2013 uppgick balansomslutningen till 1 832 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se