Lipper Fund Awards 2021 till Swedbank Robur Ny teknik och Fastighet

Lipper Fund Awards 2021 utnämner för femte året i rad Swedbank Robur Fastighet till bästa fond på 3, 5 och 10 år och Swedbank Robur Ny Teknik till bästa fond på 5 och 10 år inom sina respektive kategorier.

Ratingföretaget Lipper delar sedan 30 år tillbaka ut priser till de bästa fonderna i över 20 länder runt om i världen. Lipper ägs av Thomson Reuters, en av världens största internationella nyhetsbyråer. The Lipper Fund Awards uppmärksammar de fonder som visat genomgående stark riskjusterad avkastning i förhållande till likartade fonder under en tre, fem och tio-årsperiod.

Swedbank Robur Fastighet får utmärkelsen bästa fond inom kategorin Equity Sector Real Estate Global, för samtliga perioder, det vill säga tre, fem och tio år. Ny Teknik får utmärkelsen bästa fond inom kategorin Equity Nordic för 5 och 10 år.

- Jag är mycket glad och hedrad över att vinna detta pris igen. Det känns som ett bevis på att min långsiktiga och fundamentalt drivna investeringsprocess levererar en avkastning till våra kunder som är konkurrenskraftig även internationellt. Jag vill även passa på att tacka alla andelsägare för deras förtroende och lojalitet, säger Fredrik Mattsson, förvaltare av Swedbank Robur Fastighet.

- Priset bekräftar att Ny Teknik har fortsatt att leverera en mycket god avkastning till andelsägarna både över fem och tio år. Norden erbjuder ett attraktivt ekosystem för teknikinvesteringar och en stark grogrund för nya teknikbolag. Det är ju i dessa dagar än mer påtagligt att världen behöver ny teknik, säger Henrik Nyblom, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informations-broschyr och fondbestämmelser under respektive fond på swedbankrobur.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Citat

Priset bekräftar att Ny Teknik har fortsatt att leverera en mycket god avkastning till andelsägarna både över fem och tio år. Norden erbjuder ett attraktivt ekosystem för teknikinvesteringar och en stark grogrund för nya teknikbolag. Det är ju i dessa dagar än mer påtagligt att världen behöver ny teknik.
Henrik Nyblom, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik.