Många planerar tidig pension – går miste om flera tusenlappar i månaden

Från 2026 är den ordinarie pensionsåldern 67 år. Men bara runt tio procent av de som är mellan 55 och 60 år uppger att de kommer arbeta så länge. Mer än hälften planerar istället att gå i pension vid 65 år eller tidigare. Det kan innebära mellan 2 000 och 5 000 kronor mindre i pension varje månad. Det visar en Sifo-undersökning och analys från Swedbank och sparbankerna.

För att undvika att pensionerna blir för låga kommer pensionsåldern höjas i takt med att medellivslängden ökar. Från 2026 är den ordinarie pensionsåldern 67 år.

-Dagens 60-åringar får räkna med att gå i pension när de är 67. I gengäld får de lite mer i plånboken än om de går i pension vid 65. Fler år i arbete ger högre pension, säger Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.

Men bara runt tio procent av de som är mellan 55 och 60 år uppger att de kommer arbeta tills de är 67 år. Mer än hälften planerar istället att gå i pension vid 65 år eller tidigare.

Mindre i plånboken för den som går i tidig pension

Jobbar man till sin pensionsålder blir pensionen runt 70 procent av slutlönen, alltså den lön man har precis innan man går i pension, om man har arbetat heltid och med avsättning till tjänstepension hela arbetslivet. För vissa yrkesgrupper kan det bli mer än så. Att gå i pension i förtid innebär däremot lägre pension varje månad.

-För en 60-årig undersköterska, grundskollärare eller byggarbetare minskar pensionen med 2 000-3 000 kronor per månad om hen går i pension vid 65 i stället för vid 67 års ålder. För en tjänsteman i samma ålder kan pensionen bli runt 5 000 kronor lägre per månad om hen går i pension två år före sin pensionsålder, säger Madelén Falkenhäll.

Deltidsarbete en ekonomiskt bättre lösning än att sluta arbeta helt

Över hälften av de över 55 år uppger att det finns sådant som hindrar dem från att jobba längre än till 65 år, som att inte orka mentalt eller fysiskt och att tempot på arbetsplatsen är för högt.

-För de som av olika anledningar inte vill eller kan jobba till sin pensionsålder, kan ett alternativ till att sluta arbeta helt vara att försöka jobba deltid de sista åren. Pensionen blir lägre än om man fortsatt att arbeta heltid, men inte lika låg som den skulle bli om man slutat jobba helt åren före pensionsåldern, säger Madelén Falkenhäll.

För en grundskollärare blir det 2 500 kronor mer i pension per månad om hen jobbar halvtid de två sista åren före pension, jämfört med att sluta helt. Tar hen ta ut av sin pension under tiden blir effekten inte lika stor.

Sparande kan kompensera lägre pension vid förtida pension

För att kunna trappa ner på arbetet eller gå tidigare i pension krävs ofta ett sparande som väger upp för den lägre pensionen. Ett sparande på 1 000 kronor per månad i 20 år kan ge 2 000 kronor per månad under 20 år som pensionär.

- Med ett sparande kan man få en bättre ekonomi som pensionär och planerar man att gå i pension tidigare kan det vara helt avgörande. Det är bra att börja spara till pension tidigt, kommer man igång senare behöver man sätta av ett betydligt större belopp varje månad, säger Madelén Falkenhäll.

För mer information om undersökningen, se bifogad pdf.

Inför pension – tips från Swedbank och sparbankerna

• När du börjar fundera över att gå i pension eller gå ner i arbetstid, kontakta Pensionsmyndigheten. De anordnar informationsmöten om vad man bör tänka på.
  • Kontakta din tjänstepensionsförvaltare för att förstå hur just din tjänstepension påverkas om du går ner i arbetstid eller slutar arbeta före din pensionsålder.
  • Den allmänna pensionen kan tas ut på 25/50/75/100 procent, den kan även ändras eller pausas.
  • Tjänstepensionen kan tas ut tidsbegränsat eller livet ut (livsvarigt uttag), när man väl valt det går det inte att ändra.
  • Man tjänar på att jobba efter pensionsåldern. Pensionen bli högre och skatten på arbetsinkomst är lägre.

Fakta om riktålder

Pensionsåldern har ändrats till att följa medellivslängdens utveckling. 2026 förväntas systemet med riktålder börja användas och pensionsåldern blir då 67 år. Det är den ålder som gäller för garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg. Det finns dock förslag om att redan 2023 ändra 65-årsgränsen till 66 år för garantipension, inkomstpensionstillägg och bostadstillägg.

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62

Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38

www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Citat

Dagens 60-åringar får räkna med att gå i pension när de är 67. I gengäld får de lite mer i plånboken än om de går i pension vid 65. Fler år i arbete ger högre pension.
Madelén Falkenhäll, privatekonomisk expert på Swedbank.