Marianne Nilsson tillförordnad vd för Swedbank Robur

Swedbank Roburs vd Thomas Eriksson har beslutat att lämna sitt uppdrag för att bli ny vd för Carnegie. Styrelsen har utsett Swedbank Roburs vice vd Marianne Nilsson till tillförordnad vd.

Thomas Eriksson kom till Swedbank Robur för två år sedan och har varit en drivande kraft i den förändring som bolaget genomgår. Han har förbättrat avkastningen, sett över fonderbjudandet och arbetat med att föra Swedbank Robur närmare banken, konstaterar Swedbank Roburs styrelseordförande Catrin Fransson.

– Att han så snart väljer att lämna oss är tråkigt, men vi förstår samtidigt att den nya möjlighet han får lockar, fortsätter Catrin Fransson.

Marianne Nilsson är vice vd med ansvar för ägarfrågor inom Swedbank Robur. Hon har arbetat på Swedbank Robur sedan 1987 med en lång rad frågor inom kapitalförvaltning och ägarstyrning.

För ytterligare information:
Catrin Fransson, chef för Svensk bankrörelse, Swedbank och styrelseordförande Swedbank Robur, tfn: 070-661 23 11
Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,8 miljoner privatkunder och ca 531 000 företags- och organisationskunder med 315 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 mars 2012 uppgick balansomslutningen till
1 889 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se