Michael Wolf får utmärkelse av Estlands president

I samband med Estlands statsbesök mottar Swedbanks koncernchef Michael Wolf Maarjamaa-orden av III:e storleken av president Toomas Hendrik Ilves.

– Det är ett erkännande för den positiva roll som Swedbank spelar i Estland. Det är en stor ära som jag delar med alla bankens medarbetare, särskilt våra estniska anställda med Priit Perens i spetsen, säger Michael Wolf. Michael Wolf kommenterar vidare: – Estland är en av våra fyra hemmamarknader. Vårt engagemang är långsiktigt och vi ser fram emot att framöver fortsätta erbjuda ledande banktjänster till de många företagen och hushållen i Estland och att vara djupt engagerade i samhällsutvecklingen. - Vi har spelat en central roll i övergången till euro-medlemskap, där vi i nära samarbete med estniska myndigheter säkerställde en smidig övergång. - Vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete kring områden som betyder mycket för både Estland och Swedbank – att stärka kapitalmarknaden, de legala ramverken, affärsetik, och folkbildning om ekonomiska frågor, avslutar Michael Wolf. För ytterligare information: Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166 Kristiina Tamberg, kommunikationschef, Swedbank i Estland, tfn: +372 888 78 83 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95 Fakta Swedbank i Estland. Estland har 1,35 miljoner invånare. Swedbank har idag 1,2 miljoner privatkunder och 104 000 företagskunder i Estland, drygt 2 570 anställda, 64 kontor, 1,1 miljoner kort och har 547 uttagsautomater. Två bankbussar ger service till kunder på mer avlägsna platser. Banken står för 54 % av inlåningen och 48 % av utlåningen till privatkunder, 47 % av pensioner, 42 % av inlåning från företag och 40 % av utlåningen. Swedbank stödjer samhällsprojekt inom hälsa, utbildning, privatekonomi, ideellt engagemang och miljö. Bland annat erbjuds studenter att bli lärare i utsatta områden inom Noored Kooli (Young teachers to school foundation) som banken varit med och startat. Genom bankens donationsportal kan bankens kunder ge pengar till ideella projekt som de själva väljer. Läs mer om bankens samhällsprojekt i Estland, https://www.swedbank.ee/about/support?language=ENG.