Minskning av antalet aktier och röster i Swedbank AB (publ)

Swedbanks årsstämma beslutade den 27 mars 2012 att minska aktiekapitalet genom indragning av aktier. Minskningen av aktiekapitalet har registrerats av Bolagsverket och de indragna aktierna har makulerats under maj 2012. Per den 31 maj 2012 finns 1 132 005 722 aktier och röster i Swedbank.

Swedbanks aktiekapital har minskat med 610 773 555 kronor genom indragning av egna aktier motsvarande 24 168 814 stamaktier, 3 415 641 preferensaktier och 1 500 000 C-aktier. En fondemission om 1 132 005 722 kronor har samtidigt genomförts i syfte att återställa aktiekapitalet och efter fondemissionen uppgår aktiekapitalet till 24 904 125 884 kronor. Kvotvärdet uppgår därefter till 22 kr per aktie.

Efter makuleringen har Swedbank egna aktier motsvarande 33 000 000 stamaktier i syfte att säkra bankens åtaganden i prestations- och aktiebaserade ersättningsprogram 2010, 2011 och 2012. Utöver det kan innehav av egna aktier i värdepappersrörelsen finnas.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jonas Erikson, chef Group Treasury, Swedbank, tfn: 08-585 908 89
Johannes Rudbeck, chef Investor Relations, Swedbank, tfn: 070-582 56 56
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Swedbank ska offentliggöra i enlighet med bestämmelserna i 4 kap 9 § lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 8:00 den 31 maj 2012.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,8 miljoner privatkunder och ca 531 000 företags- och organisationskunder med 315 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 mars 2012 uppgick balansomslutningen till 1 889 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se