Mycket att spara för den smarte bilköparen

För den prismedvetne bilköparen finns stora belopp att spara. En tre år gammal bil, i stället för en ny, kan minska bilkostnaden med upp till 20 000 kronor per år. Storstadsbor som inte behöver äga bil kan spara det dubbla. Det visar en ny rapport från Swedbank och sparbankerna.

En ny vanlig personbil som körs 1 500 mil per år kostar 6 000 - 7 000 kronor i månaden att äga. Ett alternativ är att köpa begagnat, det sänker månadskostnaden med 1 500 kronor. För den som bor i en större stad finns alternativ som kan halvera utgifterna.

-    Att äga en ny bil är bekvämt och lite lyxigt, men dyrt. Att köpa begagnat sänker månadskostnaden med ungefär 25 procent. Bor man i storstad, där man enkelt kan hyra bil och åka taxi, kan transportkostnaderna halveras. Där finns dessutom väl utbyggd kollektivtrafik, säger Arturo Arques Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Gotland – Sveriges biltätaste län
I Sverige finns 5,2 miljoner personbilar. Det betyder att det går två invånare per bil. Gotlands län är Sveriges biltätaste län med 1,7 invånare per bil. Sveriges biltätaste kommun är Älvdalen med 1,4 invånare per bil. Minst antal bilar per invånare har Sundbybergs kommun med 3,6 invånare per bil.

Låg andel elbilar i Sverige
Hälften av bilarna i Sverige drivs av bensin och endast sex procent på enbart el. 2023 var 37 procent av alla nyregistrerade personbilar i Sverige elbilar. Försäljningen av nya elbilar har dock minskat med 20 procent 2024. I Norge, världens elbiltätaste land, ser det annorlunda ut. Progressiva skatter på fossildrivna bilar och total skattebefrielse för elbilar gör att andelen elbilar i Norge är drygt 20 procent.

-    Med dagens försäljningstakt av eldrivna bilar kommer omställningen till miljöbilar att ta tid. För att snabba på omställningen till ett fossilfritt samhälle behöver hushållen ekonomiska incitament, säger Arturo Arques.

Kontakt:
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom, tfn +46 72 242 99 62
Charlotte Nilsson, pressansvarig, Swedbank, tfn 076-543 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se