Myrdalspriset 2019 till Henrik Andersson & Kristoffer Jutvik

Myrdalspriset 2019 tilldelas Henrik Andersson och Kristoffer Jutvik vid Uppsala universitet, för artikeln ”Påverkar nationell migrationspolitik flyktingflöden?” som publicerades i tidskriften Ekonomisk Debatt nr 3, 2019.

Juryns motivering:
Flera länder i Europa, däribland Sverige, har under de senaste åren stramat åt migrationspolitiken i syfte att dämpa flyktingströmmarna. Samtidigt är kunskapen om vilka faktorer som driver migration begränsad. Ofta antas både faktorer i hem- och mottagarlandet, s.k. push- och pull-faktorer, vara drivande. En viktig policyfråga i den ekonomisk-politiska debatten är därför i vilken utsträckning en mer restriktiv migrationspolitik faktiskt påverkar flyktingströmmarna.

Henrik Andersson vid Statsvetenskapliga institutionen och Kristoffer Jutvik vid Institutet för bostads- och urbanforskning och Statsvetenskapliga institutionen studerar den svenska erfarenheten genom att undersöka hur antalet asylsökande förändrades i samband med en specifik policyförändring gällande asylsökanden. Förändringen innebar att syriska asylsökande fick permanenta uppehållstillstånd istället för temporära uppehållstillstånd. Författarna utgår från veckodata från Migrationsverket och finner en tydlig ökning av antalet asylsökande från Syrien, men inte från andra asylländer, veckorna efter beslutet. Författarna resonerar även kring faktorer som begränsar resultatens generaliserbarhet. Flyktingar från mindre utvecklade länder än Syrien, och med ett mindre nätverk i Sverige, förmodas reagera i mindre utsträckning på liknande policy-förändringar.

Artikeln är välskriven och forskningsdesignen övertygande. Resultaten har stor relevans för den aktuella ekonomisk-politiska debatten. Artikeln kan läsas här (pdf).
Myrdalspriset delas ut varje år av Swedbank för att uppmärksamma årets bästa artikel i Nationalekonomiska Föreningens tidskrift Ekonomisk Debatt. I juryn ingår professor Anna Dreber Almenberg, professor John Hassler, reporter Viktor Munkhammar, och Swedbanks tillförordnade chefekonom Andreas Wallström, som också är juryns ordförande.

Kontakt:
Andreas Wallström, t.f. chefekonom, Swedbank, tfn 08-700 93 07, andreas.wallstrom@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 99 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 24 420 miljarder kronor.
Läs mer på www.swedbank.com/sv