Nominering till styrelsen i Swedbank 2009

Swedbanks valberedning har föreslagit Anders Igel, Pia Rudengren, Anders Sundström och Karl-Henrik Sundström som nya ledamöter i Swedbanks styrelse.

Valberedningen föreslår omval av Carl Eric Stålberg, ordförande samt ledamöterna Ulrika Francke, Berith Hägglund-Marcus och Helle Kruse Nielsen.

Gail Buyske, Simon F.D Ellis, Göran Johnsson och Anders Nyblom har avböjt omval.

- Valberedningen har gjort en förutsättningslös utvärdering av hela styrelsen och av varje ledamot. Strävan har varit att hitta nya erfarenheter samtidigt som kontinuitet och kunskap om Swedbank är viktigt att ha representerat i styrelsen, säger Hans Laufeld, ordförande i valberedningen.

- Vår bedömning är att styrelsen måste vara beredd att lägga ner mycket tid på sitt engagemang, vilket också varit ett kriterium. Den nya styrelsen kommer sammansättningsmässigt från de nordiska länderna, något som vi i detta läge bedömt som viktigare än en bredare internationell rekrytering. De nya ledamöterna tar med sig erfarenheter från branscher, geografiska områden och situationer som är av värde för Swedbank. Samtidigt ger en enig valberedning att ett uttalat stöd för Carl Eric Stålberg som fortsatt styrelseordförande för Swedbank. Han känner Swedbank, har de personkontakter som är centrala på Swedbanks nya marknader, är en erfaren bankman med kunskap från tidigare finanskriser och fungerar väl som stöd för Swedbanks nye vd.

Valberedningen föreslår advokat Axel Calissendorff som ordförande på årsstämman 2009.

Vidare föreslår valberedningen oförändrade styrelsearvoden för nästa mandatperiod.

Valberedningen förslag stöds av ägare motsvarande mer än 45 procent av kapital och röster i Swedbank.

Årsstämman 2009 för Swedbank AB hålls på Kungliga Operan i Stockholm kl 11.00 den 24 april 2009.

Valberedningen har följande ledamöter:

Erik Hägglöv (ersatt Lennart Ohlstenius) - representant för Sparbanker och Sparbankernas Riksförbund

Hans Laufeld - ordförande i valberedningen representant för Sparbanksstiftelsernas Förvaltningsaktiebolag och Sparbanksstiftelser

Torgny Wännström - representant för AFA Försäkring

Peder Hasslev - representant för AMF Pension och AMF Pension Fondförvaltning AB

Carl Eric Stålberg - styrelseordförande i Swedbank

Carl Eric Stålberg har inte deltagit beslutet om ordförandeposten.

För ytterligare information:
Hans Laufeld, valberedningens ordförande, tfn 070-684 29 80
Carl Eric Stålberg, styrelseordförande, tfn 08-585 912 96
Anna Sundblad, presschef, tfn: 070-321 39 95

Bilaga 1 Kort presentation av nya ledamöter
Bilaga 2 Kort presentation av omvalda ledamöter

Bilaga 1

Kort presentation av nya ledamöter

Anders Igel
Anders Igel arbetade som vd för Telia Sonera under drygt fem års tid och ledde bland annat operatörens expansion i Baltikum, Ryssland och Ukraina. Dessförinnan verkade han som vd på Esselte, en världsledande producent av kontorslösningar. Anders Igel har tjugo års erfarenhet från olika ledande befattningar på Ericsson, senast i koncernledningen som vice verkställand direktör. Anders Igel har examen från såväl Kungliga Tekniska Högskolan som Handelshögskolan i Stockholm, samt en Post Graduate MBA - International Senior Management Program från Harvard Business School.

Pia Rudengren
Pia Rudengren har tidigare operativ erfarenhet från bland annat Investor som finansdirektör och som vice verkställande direktör för W Capital Management AB. Pia Rudengren har en mångårig och bred erfarenhet från styrelsearbete i olika bolag och branscher. Pia Rudengren är bland annat medlem i styrelserna för Tikkurila Oy, Biophausia AB, Varyag Resources AB och Duni AB, hon var tidigare styrelsemedlem i Q-Med under sex år, varav 3 år som ordförande. Pia Rudengren är föreslagen till styrelsen i Metso OY. Pia Rudengren har en examen från Handelshögskolan i Stockholm.

Anders Sundström
Anders Sundström arbetar sedan 2004 som vd för Folksam. Han har en bred bakgrund från såväl näringsliv som offentlig verksamhet. Han har även arbetat som vd för Sparbanken Nord och som riksdagsledamot, arbetsmarknadsminister, näringsminister och socialminister. Anders Sundström är bland annat styrelseordförande i Luleå Tekniska Universitet samt styrelseledamot i ALKA, Boliden och Vattenfall.

Karl-Henrik Sundström
Karl-Henrik Sundström arbetar sedan 2008 som finansdirektör och vice verkställande direktör på Nederländska NXP, en världsledande producent av halvledare. Tidigare arbetade han som finansdirektör på Ericsson, efter att ha verkat som chef för Ericssons Global Services Operations samt landschef i Australien och Nya Zeeland. Karl-Henrik Sundström blev utsedd till Europas bäste finansdirektör 2003, 2004 och 2005 av Institutional Investor Magazine. Karl-Henrik Sundström har en examen i företagsekonomi från Uppsala Universitet. Han har dessutom genomgått Advanced Management Program vid Harvard Business School.

Bilaga 2

Kort presentation av omvalda ledamöter

Carl Eric Stålberg

Styrelseledamot sedan 2008
Bankstyrelse: 1 år
Arbetslivserfarenhet:
Chef för den europeiska divisionen ”Food” i det amerikanska företaget Mars Inc. och dessförinnan VD för dess skandinaviska bolag.
Marknadsdirektör i Denofa och Lilleborg, Norge