Nominering till styrelsen i Swedbank 2014

Valberedningen föreslår nyval av Maj-Charlotte Wallin. Valberedningen föreslår vidare omval av samtliga nuvarande ledamöter Anders Sundström, Ulrika Francke, Göran Hedman, Lars Idermark, Anders Igel, Pia Rudengren, Karl-Henrik Sundström och Siv Svensson. Charlotte Strömberg och Olav Fjell har tackat nej till omval med anledning av det nya reglerverket och dess begränsningar av antal styrelseuppdrag.

Förslaget innebär att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter blir nio. Valberedningen föreslår att årsstämman utser Anders Sundström till styrelseordförande.

Valberedningen föreslår nyval av Maj-Charlotte Wallin, f 1953 som närmast kommer från AFA Försäkring där hon varit VD under åren 2008-2013.

Valberedningen föreslår, med hänsyn till de ökade kraven på styrelseledamöter, höjda arvoden på årsbasis enligt följande: styrelsens ordförande till 2 350 000 kr (1 350 000 kr), styrelsens vice ordförande till 800 000 kr (675 000 kr), övriga styrelseledamöter till 500 000 kr (400 000 kr), ordföranden i styrelsens revisionsutskott till 250 000 kr (175 000 kr) samt till övriga ledamöter i styrelsens revisionsutskott till 200 000 kr (125 000 kr). Oförändrat arvode föreslås till varje ledamot i styrelsens ersättningsutskott det vill säga 100 000 kr samt till ordföranden i styrelsens risk- och kapitalutskott 250 000 kr. Valberedningen föreslår vidare en sänkning av arvodet till övriga ledamöter i styrelsens risk- och kapitalutskott till 200 000 kr (250 000 kr).

De nuvarande styrelsearvodena beslutades vid årsstämman 2008 och har sedan dess inte höjts som en konsekvens av att banken tagit del av Riksgäldens statliga garantiprogram. Under 2014 kommer dock avtalet mellan Swedbank och Riksgälden att löpa ut. Valberedningen föreslår med anledning av detta oförändrade arvoden för nästa mandatperiod så länge Swedbanks avtal med Riksgälden gäller och därefter en förändring enligt ovan för att anpassa arvodena så att de är marknadsmässiga, dock ej marknadsledande.

Valberedningen förelår vidare att Deloitte AB utses till revisor fram till slutet av årsstämman 2018 och att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Swedbank håller årsstämma den 19 mars 2014 på Dansens Hus i Stockholm. Valberedningen föreslår att advokaten Claes Zettermarck väljs till ordförande vid årsstämman 2014.

Valberedningen har inför årsstämman 2014 bestått av följande ledamöter: Lennart Anderberg, utsedd av ägargruppen Föreningen Sparbanksintressenter, tillika ordförande i valberedningen, Ramsay Brufer, utsedd av Alecta, Jens Henriksson, utsedd av ägargruppen Folksam, Tommy Hjalmarsson, utsedd av ägargruppen Sparbanksstiftelserna, Anders Sundström, styrelseordförande Swedbank AB.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och finnas tillgänglig på Swedbanks webbplats.

För ytterligare information:
Lennart Anderberg, valberedningens ordförande, tfn 073-226 00 59
Anna Sundblad, presschef, tfn 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 305 kontor i Sverige och cirka 180 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2013 uppgick balansomslutningen till 1 820 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se