Nya utnämningar i Swedbanks svenska bankrörelse

Som ett led i omorganisationen av Swedbanks svenska bankrörelse, där nuvarande fyra regioner blir sex, har Johan Smedman och Marie Halling utsetts till nya regionchefer för mellersta respektive östra regionen. I den nya strukturen får de svenska regioncheferna ett förtydligat affärsmandat och kommer även att ingå i bankens koncernledning.

Johan Smedman, som sedan 2005 är vd för Roslagens sparbank, har mångårig och gedigen erfarenhet inom bank- och finansbranschen. Han har tidigare arbetat i SEB på ledande positioner inom både privat- och företagsmarknaden. Marie Halling är idag chef för Privatmarknad och Private Banking i Swedbank, och har en lång erfarenhet av den svenska bankmarknaden. Hon har under de senaste tjugo åren haft en rad ledande befattningar inom Swedbanks svenska kontorsrörelse, bland annat som företagsmarknadschef och som rörelsechef i Stockholm. I samband med denna omorganisation har även Peter Borsos utsetts till kommunikationschef för den svenska bankrörelsen. Peter Borsos kommer närmast från Ålandsbanken Sverige AB där han idag är vice vd. Sedan 2002 har han haft ett antal toppositioner inom Kaupthing Group, bland annat som kommunikationschef i Sverige, där ansvaret även omfattade marknadskommunikation. Peter Borsos kommer att ingå i den svenska bankledningen. Förändringarna kommer att träda i kraft efter sommaren.