Ökad konsumtion inom tjänstesektorn

Julhandeln tycks ha kommit igång lite förra veckan, även om försäljningen av exempelvis kläder och leksaker fortfarande ligger betydligt under fjolårets nivå, visar Swedbanks kortstatistik. Samtidigt ökade omsättningen i tjänstesektorn jämfört med veckan före, särskilt inom hotell och restauranger.

Konsumtionen i Sverige låg som helhet 7 procent lägre än motsvarande vecka i fjol, vilket var en något mindre nedgång än veckan innan. Det visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

-Mot bakgrund av det kritiska läget i pandemin så är konsumtionen överraskande stark. Det gäller inte minst inom tjänstesektorn, inklusive hotell och restauranger, som noterar en ökad omsättning, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Omsättningen inom hotell och restauranger ökade med 16 procent jämfört med veckan före och branschen verkar därmed ha lämnat bottennivån. Jämfört med föregående år var dock omsättningen 46 procent lägre förra veckan.

Det syns tecken på att julhandeln har dragit igång en vecka tidigare i år. Försäljningen av hemelektronik var upp med 16 procent jämfört med samma vecka i fjol, och inom livsmedel var den 7 procent högre. Omsättningen av kläder och skor ökade också under veckan, men ligger trots det 26 procent lägre än för ett år sedan.

Delar av detaljhandeln ligger fortsatt långt under fjolårets omsättning. Leksaksaffärerna låg förra veckan 27 procent lägre i omsättning jämfört med fjolårets nivå, och försäljningen av klockor och smycken var 17 procent lägre.

-Vissa branscher har en betydande del av försäljningen under året koncentrerad till december månad. Förra årets största shoppingvecka var veckan före jul, säger Andreas Wallström.

Läs mer i den bifogade rapporten (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Mot bakgrund av det kritiska läget i pandemin så är konsumtionen överraskande stark.  Det gäller inte minst inom tjänstesektorn, inklusive hotell och restaurang, som noterar en ökad omsättning.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.