• Swedbank/

Omvårdnadsavgifter riskerar att äta upp höjningen av sjuk- och aktivitetsersättningen

Personer som är berättigade till sjuk- och aktivitetsersättning och har ett omfattande omvårdnadsbehov riskerar att förlora en stor del av inkomstökningen 2022 på grund av högre omvårdnadsavgift. Det visar beräkningar som Swedbank och sparbankerna gjort.

I regeringens höstbudget prioriterades individer med sjuk- och aktivitetsersättning. Höjd garantinivå, lägre inkomstskatt och högre bostadstillägg skulle tillförsäkra de ersättningsberättigade en högre ekonomisk standard. Den samlade inkomsteffekten för den som är beroende av garantinivån blir dock i praktiken blygsam på grund av kommunernas debitering av omvårdnadsavgifter. Det visar beräkningar från Swedbank och sparbankerna.

- Jag kan förstå om många ersättningsberättigade blev besvikna när de summerade januari månads inkomster och utgifter. Höjd garantinivå på sjuk- och aktivitetsersättning, lägre inkomstskatt och höjt bostadstillägg åts till stor del upp av en högre omvårdnadsavgift, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Höjd ersättning och sänkt inkomstskatt
Den som är 30 år och lever på garantinivån för sjuk- och aktivitetsersättning fick 10 036 kronor i månaden under 2021. Den 1 januari 2022 höjdes garantinivån till 11 190 kronor per månad samtidigt som skatten sänktes. Den höjda ersättningen och sänkta inkomstskatten innebär 1 657 kronor mer i månaden i år jämfört med 2021. Samma person får även ta del av höjt bostadstillägg. Med en hyra på 6 100 kronor i månaden innebär det en höjning av bostadstillägget med 350 kronor till totalt 5 570 kronor i månaden.

Inkomstförstärkning på 2 000 kronor – men bara 600 kronor mer i plånboken
Trots en högre inkomst efter skatt på 1 657 kronor per månad och 350 kronor mer i bostadstillägg blev inkomstökningen i januari i praktiken bara 600 kronor. Det beror på att avgifterna som betalas för omvårdnad är inkomstberoende. Stiger inkomsten kan omvårdnadsavgiften påverkas. Beroende på inkomst, boendekostnader och omvårdnadsbehov kan effekten variera olika mycket.

- Det många ersättningsberättigade trodde skulle bli en inkomstförstärkning på cirka 2 000 kronor i månaden blev istället 600 kronor. Att kommunerna tar hänsyn till individens inkomster när de debiterar sina omvårdnadsavgifter är ingenting nytt. Men att som individ sätta sig in i hur allting fungerar är inte lätt. Både politiker och myndigheter behöver bli bättre på att informera hur ersättningar och avgifter fungerar, säger Arturo Arques.

Se bifogad pdf för tabeller.

Kontakt:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38
Ralf Bagner, pressansvarig, tfn 073-042 16 49

www.swedbank.se/privatekonomi

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se