P27 Nordic Payments Platform ingår partnerskap med Mastercard

Swedbank står tillsammans med fem av nordens största banker bakom initiativet P27 Nordic Payments Platform. Ambitionen för samarbetet är att bygga en gemensam infrastruktur och betalningsplattform för de nordiska länderna. P27 Nordic Payments Platform ingår nu partnerskap med Mastercard, för att fortsätta arbetet med att bygga upp och skapa en nordisk region för realtidsbetalningar.

Som en av initiativtagarna bakom P27 Nordic Payments Platform, anser Swedbank att de nordiska bankernas initiativ och samarbete är ett viktigt steg för att integrera och utveckla den nordiska betalningsmarknaden.

Initiativet P27 Nordic Payments Platform och ambitionen med samarbetet är banbrytande. Målet är att kunna erbjuda kunder ett kostnadseffektivt och säkert sätt att skicka och ta emot pengar utan fördröjning inom en hel region. Direktbetalningar i olika valutor från konto till konto innebär en helt ny infrastruktur för betalningar i Norden. Det kan bidra till att möjliggöra utvecklingen av nya produkter och tjänster.

Med Mastercard som partner kommer P27 Nordic Payments Platform nu att fortsätta arbetet med att bygga upp den nordiska multi-valuta plattformen för realtidsbetalningar. I ett första steg planerar man för att inkludera stöd för betalningar i valutorna DKK, EUR och SEK.

Initiativet P27 Nordic Payments Platform är föremål för godkännande av konkurrensmyndigheterna, godkänd licensansökan och slutliga investeringsåtaganden av de sex sponsorbankerna (Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Corporate Bank, SEB och Swedbank).

Länk till mer information om P27 Nordic Payments Platform.

Kontakt:
Unni Jerndal, presschef Swedbank, tfn: +46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 180 kontor i Sverige och 122 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 mars 2019 uppgick balansomslutningen till 2 462 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se