Pål Bergström ny chef för affärsområdet Stora företag och institutioner

Swedbank har rekryterat Pål Bergström till uppdraget som chef för affärsområdet Stora företag och institutioner. Pål Bergström börjar sin nya tjänst senast den 18 augusti och kommer att ta plats i Swedbanks koncernledning.

Pål Bergström har lång erfarenhet från banksektorn och har haft flera ledande positioner på Handelsbanken, senast som chef för Markets.

─ Jag är mycket glad över att få välkomna Pål till Swedbank. Hans omfattande kunskaper och erfarenheter kommer att vara avgörande för att ta Stora företag och institutioner till nästa nivå i enlighet med bankens strategiska inriktning, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Pål Bergström har tidigare även arbetat i flera roller på finansdepartementet, bland annat som chef för finansmarknadsavdelningen, kreditriskrådgivare på EKN och som biträdande chefsekonom på Riksgälden.

─ Jag ser mycket fram emot att börja på Swedbank och verka för att möjliggöra för både människor och företag att växa, säger Pål Bergström om uppdraget som chef för Stora företag och institutioner.

Pål Bergström har en doktorstitel i ekonomi från Uppsala universitet. Han har även studerat språk och musik. Han kommer att tillträda sin tjänst i Swedbank senast den 18 augusti.

Kontakt:
 Unni Jerndal, chef Group Press Office, unni.jerndal@swedbank.com, 073 092 1180

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Jag ser mycket fram emot att börja på Swedbank och verka för att möjliggöra för både människor och företag att växa.
Pål Bergström, tillträdande chef för affärsområde Stora företag och institutioner