• Swedbank/

PMI – tjänster föll till 55,4 i december: stabil utveckling med signaler om stigande pristryck

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk till 55,4 i december från 56,8 föregående månad. Nedgången förklaras av en dämpad ökningstakt i orderingång medan övriga delindex steg under månaden. Summerar man året kan 2014 anses som stabilt för tjänstesektorn vars inköpschefsindex ofta pendlat kring 56-nivån enligt ett tre-månaders glidande medelvärde.

• Delindex för orderingång föll till årets näst lägsta nivå med en notering på 53,3 för december. Trots nedgången har delindex för orderingång och index för orderstockarna, som föll från 59,9 till 53,2 i december, legat i tillväxtzonen i ett och ett halvt år. I linje med stigande orderläge fortsatte affärsvolymen att öka och dess delindex var 57,3.

• Delindex för sysselsättning steg från 54,6 i november till 56,8 i december. Sysselsättningen har sannolikt gynnats av en expansiv produktion, stigande orderläge och en ljus framtidsyn hos tjänsteföretagen. Index för planerad affärsvolym sjönk under månaden med 4 indexenheter till alltjämt höga 66,2.

• För andra månaden i rad steg index för leverantörernas insatsvarupriser till den starkaste nivån sedan 2011. En notering på 58,3 och en kortsiktig trend som pekat uppåt sedan i maj indikerar ett svagt uppåtriktat pristryck. Uppfattningen stärks av att index legat i tillväxtzonen i elva utav de tolv senaste månaderna.

För ytterligare information: Cathrine Danin, Swedbank Makroanalys, 070-540 68 78, och Sebastian Bergfelt, Silf, 073-944 64 50, medlem@silf.se

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 4 februari 2015