PMI – tjänster föll till 56,9 i november: Underliggande god efterfrågan

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) sjönk från 57,6 till 56,9 i november. Delindex för affärsvolym och delindex för sysselsättning förklarar nedgången med negativa bidrag på 0,8 respektive 0,3 indexenheter. De övriga två, delindex för leverantörernas leveranstider och delindex för orderingång, bidrog positivt till tjänste-PMI.

• Delindex för orderingång noterades för femte månaden i år över 60-strecket. Samtidigt fortsatte orderstockarna, sysselsättningen och leverantörernas leveranstider att stiga vilket kan vara ett tecken på en god efterfrågan. Att insatsvarupriserna dessutom kortsiktigt trendat uppåt kan indikerar att den gynnsamma utvecklingen även nått leverantörerna.

• Delindex för sysselsättning föll med 1,6 indexenheter till 54,6. Trots att sysselsättningstillväxten dämpades i november har personalbehovet stigit i snart ett och ett halvt år. Enligt index för planerad affärsvolym, som var 70,2 i november, finns det en fortsatt optimism hos tjänsteföretagen.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg med 3,5 indexenheter till 57,7 i november, vilket är den högsta nivån sedan juni 2011. Från och med årsskiftet har priserna stigit under nio av de elva gångna månaderna.

För ytterligare information: Cathrine Danin, Swedbank Makroanalys, 070-540 68 78, och Sebastian Bergfelt, Silf, 073-944 64 50, medlem@silf.se

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 7 januari 2015