• Swedbank/

PMI – tjänster sjönk till 50,8 i augusti: tydliga signaler om svagare sysselsättning i tjänstesektorn

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) föll med 4 indexenheter till 50,8 i augusti från 54,8 i juli. Därmed reducerades uppgången under juli månad något. Förändringar under sommarmånaderna ska dock tolkas med en viss försiktighet, och ytterligare observationer behövs för att fastställa riktningen i tjänstekonjunkturen.

• Samtiga delindex i PMI-tjänster, förutom leverantörernas leveranstider, minskade i augusti. Det största negativa bidraget stod orderingången för, men även index för affärsvolymen sjönk. Trots nedgången befann sig alla delindex, bortsett från sysselsättningen, över 50-strecket, dvs. inom tillväxtzonen.

• Tjänsteföretagens personalbehov mattades av betydligt, och indexet minskade med nära 8 indexenheter till 44,1 i augusti. Även indexet för orderstockarna föll, men trots detta steg indexet för planerad affärsvolym till 56,3 i augusti från 56,1 i juli. Det tyder på att tjänsteföretagen har en fortsatt positiv men försiktig syn på konjunkturutvecklingen.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 51,2 i augusti från 49,5 i juli. Det betyder att kostnadstrycket för tjänsteföretagen är i stort sett oförändrat.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 3 oktober 2012

För ytterligare information: Magnus Alvesson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank, tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se