• Swedbank/

PMI – tjänster sjönk till 53,7 i augusti: fortsatt återhämtning inom tjänstesektorn

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) sjönk till 53,7 i augusti från 56,6 i juli. Därmed befinner sig totalindex i tillväxtzonen för andra månaden i rad efter att ha visat på en konjunkturförsvagning inom tjänstesektorn under andra kvartalet. Att PMI-tjänster ligger kvar över 50-strecket samtidigt som alla fyra ingående delindex noteras i tillväxtzonen indikerar en fortsatt återhämtning inom tjänstesektorn.

• Delindex för affärsvolym och orderingången minskade jämfört med julinoteringarna och bidrog sammantaget med 3,9 indexenheter till nedgången i PMI-tjänster. Delindex för sysselsättning och leverantörernas leveranstider motverkade nedgången då båda delindex steg, och tillsammans bidrog dessa delindex positivt med 1 indexenhet.

• Index för tjänsteföretagens affärsplaner ökade marginellt till 62,0 i augusti från 61,9 i juli, vilket är den högsta nivån sedan juni 2011. Index för planerad affärsvolym har nu stigit fyra månader i rad vilket antyder att tjänsteföretagen gradvis blivit något mer optimistiska om konjunkturutvecklingen framöver.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg med 2,1 indexenheter till 52,1 i augusti. För första gången sedan mars i år noteras index över 50-strecket, men det krävs ytterligare uppgång i index för att ändra bilden av ett återhållsamt kostnadstryck i tjänsteföretagen.

För ytterligare information: Åke Gustafsson Swedbank Research, tfn 08-700 9145

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Torsdagen den 3 oktober 2013