• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 48,6 i april: konjunkturnedgången i tjänstesektorn dämpades

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg med 1,3 indexenheter till 48,6 i april från 47,3 i mars. Den stora nedgången i indexet som noterades för mars mildrades därmed något. Indexnivåer befinner sig dock fortsatt under 50-strecket vilket tyder på att konjunkturen i tjänstesektorn förblev svag under månaden.

• Delindex för orderingången stod för det största positiva bidraget till PMI-total, men även delindexen för affärsvolymen och sysselsättningen steg. Det svaga konjunkturläget som råder inom tjänstesektorn återspeglades dock av att delindex för leverantörernas leveranstider sjönk, och av att samtliga delindex befann sig utanför tillväxtzonen.

• Tjänsteföretagens affärsplaner för det närmaste halvåret skruvades ned och befann för första gången sedan 2009 under 50-strecket. Det tyder på att pessimismen ökar bland tjänsteföretagen. Orderstockarna fortsatte att krympa, om än i en något minskad takt.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser föll till 47,5 i april och visar på ett fortsatt minskad kostnadstryck för tjänsteföretagen.

För ytterligare information:
    Magnus Alvesson, Swedbank, tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se