PMI – tjänster steg till 49,1 i december: nedgången i tjänstekonjunkturen avtog

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg i december med 2,8 indexenheter till 49,1 jämfört med 46,3 i november vilket innebär att nedgången i tjänstekonjunkturen mildrades.

• Samtliga delindex som ingår i PMI – tjänster ökade mellan november och december, men det var endast leverantörernas leveranstider som hamnade över 50-strecket. Företagens affärsvolym och leveranstider svarade för de största bidragen till att PMI – tjänster steg. Nedgången i orderingången avtog.Sysselsättningsindexet hade den svagaste utvecklingen, vilket belyser det låga nyanställningsbehovet som råder i den privata tjänstesektorn.

• Tjänsteföretagens produktionsplaner för det närmaste halvåret har reviderats upp och indexet ökade med 6 indexenheter till 55,9 i december från 49,9 månaden innan. Det är den högsta nivån sedan augusti 2012 och tyder på att tjänsteföretagen har en något ljusare syn på konjunkturutvecklingen jämfört med tidigare.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser ökade till 50,9 i december från 49,9 i november. Bilden av ett fortsatt begränsat pristryck från tjänstesektorn kvarstår alltjämt.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Tisdagen den 5 februari, 2013

För ytterligare information: