PMI – tjänster steg till 50,9 i december

viss återhämtning i konjunkturen men riskerna för bakslag kvarstår

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI-tjänster) steg med 2,1 indexenheter i december 2011 till 50,9 jämfört med 48,8 i november. Det är första gången sedan september som indexet är i tillväxtzonen och det innebär att höstens konjunkturförsämring har stannat av.

• Delindexet för orderingången svarade för det största positiva bidraget till PMI-totalt, följt av sysselsättning och leverantörernas leveranstider. Orderstockarna befinner sig dock alltjämt under 50-strecket, vilket tyder på att orderläget i tjänsteföretagen är bräckligt. Även om sysselsättningstillväxten i tjänsteföretagen är betydligt långsammare än under första halvåret 2011 bidrar den positivt till den svenska arbetsmarknaden.

• Uppreviderade affärsplaner för det närmaste halvåret tyder på att företagen blivit mindre pessimistiska om konjunkturutsikterna. Osäkerheten i bedömningen är dock stor inte minst på grund av att orderstockarna fortsätter att krympa.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg till 54,2 i december och signalerar ett stigande kostnadstryck för tjänsteföretagen, även om trenden dessförinnan varit nedåtgående under 2011.

Nästa publicering: Fredagen den 3 februari 2012

För ytterligare information: Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
tfn 08-5859 7730, jorgen.kennemar@swedbank.se