PMI – tjänster steg till 54,7 i juli: alltjämt tillväxt.

• Totalindexet för inköpschefsindexet för tjänster (PMI – tjänster) steg till 54,7 i juli jämfört med 53,8 i juni. Det innebär att den sjunkande trend som observerats sedan april bromsats upp. Indexet befinner sig alltjämt i tillväxtzonen, vilket signalerar att konjunkturuppgången fortsätter i den privata tjänstesektorn.

• Orderingången är den delkomponent i PMI – tjänster som bidrog mest positivt till totalindexutvecklingen. Indexnivån hamnade återigen i tillväxtzonen. Även leverantörernas leveranstider bidrog positivt, och indexnivån på 56,1 i juli signalerar ett fortsatt starkt efterfrågetryck inom sektorn.

• Uppgången i tjänsteföretagens affärsvolymer dämpades under juli samtidigt som sysselsättningen växte marginellt långsammare när indexnivån sjönk något. Även index för planerad affärsvolym steg också något vilket tyder på en fortsatt gynnsam bild av konjunkturutveckling i tjänstesektorn.

• Prisindex för leverantörernas insatsvarupriser minskade i juli till 54,8 jämfört med 58,1 i juni. Prisutvecklingen är fortfarande uppåtgående även om trycket har avtagit något.

Nästa publicering: Måndagen den 5 september 2011

För ytterligare information: Magnus Alvesson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
    tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se