PMI – tjänster steg till 56,6 i juli: tjänstekonjunkturen stärktes

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) ökade till 56,6 i juli jämfört med 44,9 i juni. Det innebär att totalindex är tillbaka i tillväxtzonen efter att ha visat på en konjunkturförsvagning inom tjänstesektorn under hela det andra kvartalet. Den stora uppgången, på drygt 11 indexenheter, ska emellertid tolkas med betydande försiktighet med tanke på att juli är en semestermånad.

• Samtliga fyra delindex i PMI-tjänster steg i juli. Orderingången stod för det största positiva bidraget till totalindex tätt följt av en betydande uppgång även i index för affärsvolym. Samtliga delindex hamnade i tillväxtzonen även om indexen för leverantörernas leveranstider och sysselsättningen stannade strax över 50-strecket.

• Tjänsteföretagens affärsplaner för det närmaste halvåret skruvades upp i juli och indexet steg till 61,8, vilket är den högsta nivån sedan juni 2011. Index för planerad affärsvolym har stigit tre månader i rad vilket antyder att tjänsteföretagen gradvis blivit något mer optimistiska om konjunkturutvecklingen framöver.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg något i juli, till 50,0 från 47,1 i juni, efter tre månader under 50-nivån. Ett Index på 50-strecket tyder på ett fortsatt återhållsamt kostnadstryck i tjänsteföretagen.

För ytterligare information: Åke Gustafsson Swedbank Research, tfn 08-700 9145

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 4 september 2013