• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 56,8 i februari: fotsatt stark återhämtning inom tjänstesektorn

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI–tjänster) steg med 0,9 indexenheter till 56,8 i februari. Tre av fyra ingående delindex bidrog till uppgången samtidigt som alla fyra delindex befinner sig i tillväxtzonen.

• Delindex för orderingången gav det största positiva bidraget, 1,1 indexenheter, till PMI-tjänster. Även index för sysselsättningen och affärsvolymen steg och bidrog med 0,4 respektive 0,2 indexenheter till månadens uppgång. Delindex för leveranstider motverkade uppgången med ett negativt bidrag på 0,8 indexenheter.

• Index för tjänsteföretagens affärsplaner sjönk till 62,9 i februari jämfört med 64,9 föregående månad. Index för planerad affärsvolym har därmed legat i tillväxtzonen de senaste tio månaderna och tillsammans med den höga nivån visar det på att tjänsteföretagen har en ljus syn om tjänstekonjunkturen framöver.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk med 1,1 indexenheter till 51,8 i februari. Även om index för leverantörernas insatsvarupriser noterats över 50-nivån de senaste åtta månaderna antyder utvecklingen ett relativt återhållsamt pristryck.

• PMI-tjänster uppvisade en svag utveckling under första halvåret 2013 medan andra halvåret blev desto starkare. Med en kort historik har utvecklingen även påverkat säsongsrensningen. Detta gör att vi publicerar reviderade säsongsrensade tidsserier. Revideringarna är tydligast under perioden 2012 och tidigare med störst effekt för månaderna november och december. Effekten är begränsad fr o m 2013.

För ytterligare information: Åke Gustafsson, Swedbank Makroanalys, 070-676 1639

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Torsdagen den 3 april 2014