• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 57,0 i november: återhämtningen fortsätter inom tjänstesektorn

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg till 57,0 i november från 53,8 i oktober. PMI – Tjänster befinner därmed i tillväxtzonen för femte månaden i rad och indikerar en stabil utveckling inom tjänstesektorn. Att totalindex ligger kvar över 50-strecket samtidigt som alla fyra ingående delindex stiger under månaden och noteras i tillväxtzonen är tecken på en fortsatt återhämtning inom tjänstesektorn.

• Samtliga ingående delindex steg under månaden och bidrog därmed till uppgången, motsvarande 3,2 indexenheter, för PMI-tjänster. Störst positivt bidrag gav orderingången som steg med 6,0 indexenheter, vilket gav ett bidrag med 2,1 indexenheter. Delindex för affärsvolymen och sysselsättningen bidrog med 0,4 indexenheter vardera medan delindex för leverantörernas leveranstider bidrog med 0,3 indexenhet till totalindex.

• Index för tjänsteföretagens affärsplaner steg till 67,3 i november jämfört med 62,8 i oktober. Index för planerad affärsvolym har nu noterats över 50-strecket sju månader i följd, vilket antyder att tjänsteföretagen gradvis blivit något mer optimistiska om konjunkturutvecklingen framöver.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser sjönk med 1,3 indexenheter till 52,8 i november. Index för leverantörernas insatsvarupriser har noterats på eller över 50-strecket fem månaden i rad.

För ytterligare information: Åke Gustafsson, Swedbank Research, 070-676 1639

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Tisdagen den 7 januari 2014