• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 57,7 i december: återhämtningen inom tjänstesektorn har stabiliserats det senaste halvåret

• Inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg till 57,7 i december från 57,0 i november. PMI – Tjänster har därmed befunnits i tillväxtzonen det senaste halvåret vilket indikerar en stabil utveckling inom tjänstesektorn. Att totalindex stiger samtidigt som tre av fyra ingående delindex noteras i tillväxtzonen är tecken på en fortsatt återhämtning inom tjänstesektorn.

• Delindex för affärsvolym gav det största positiva bidraget, 1,1 indexenheter, till månadens uppgång av PMI-tjänster. Även index för orderingången steg och bidrog med 0,6 indexenheter till uppgången. Delindex för leverantörernas leveranstider och sysselsättningen dämpade uppgången med 0,4 respektive 0,6 indexenheter.

• Index för tjänsteföretagens affärsplaner steg till 68,9 i december jämfört med 67,4 månaden innan. Index för planerad affärsvolym noterades därmed i tillväxtzonen för åttonde månaden i rad, vilket antyder att tjänsteföretagen gradvis blivit något mer optimistiska om konjunkturutvecklingen framöver.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser steg med 2,0 indexenheter till 54,9 i december. Index för leverantörernas insatsvarupriser har nu legat på eller över 50-nivån det senaste halvåret.

För ytterligare information: Åke Gustafsson, Swedbank Research, 070-676 1639

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 5 februari 2014