• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 57,9 i januari: orderingången drivkraften bakom månadens uppgång

• Inköpschefsindex för tjänstesektorn (PMI–tjänster) steg med 2,5 indexenheter till 57,9 i januari. Tjänstesektorn har utvecklats stabilt och samtliga delindex fortsätter att noteras i tillväxtzonen. Det förbättrade orderläget och de optimistiska framtidsplanerna bådar gått för tjänsteföretagens utveckling under kommande halvår.

• Delindex för orderingång steg till 59,0 i januari och gav det största positiva bidraget till tjänste-PMI. Att såväl delindex för orderingång och affärsvolym som index för orderstockarna legat över 50-strecket i över ett och ett halvt år talar för att efterfrågesituationen sannolikt är god. Under januari månad steg delindex för affärsvolym med 0,8 indexenheter till 58,1.

• Delindex för sysselsättning steg till den högsta nivån sedan 2011 och noterades till 58,7 i januari. Den kortsiktigt uppåtgående trenden kan tyda på ett ökat nyanställningsbehov, vilket skulle vara i linje med de mer expansiva produktionsplanerna och den stigande orderingången. Index för planerad affärsvolym steg från 66,2 i december till 68,3 i januari.

• Index för leverantörernas insatsvarupriser föll tillbaka från föregående månads 58,3 till 54,9 i januari. Månadens notering överstiger dock fjolårets genomsnitt på 53,0 och insatsvarupriserna har stigit sedan i somras. Med en i jämförelse god januarinotering blir det intressant att följa utvecklingen framgent.

För ytterligare information: Cathrine Danin, Swedbank Makroanalys, 070-540 68 78, och Sebastian Bergfelt, Silf, 073-944 64 50, medlem@silf.se

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: onsdagen den 4 mars 2015