PMI – tjänster steg till 61,4 i april

- konjunkturen i tjänsteföretagen stabiliseras på en hög nivå

• Inköpschefsindex för tjänsteföretagen (PMI – tjänster) steg marginellt i april till 61,4 från 61,2 i mars. Utvecklingen under de senaste månaderna tyder på en fortsatt förbättring i konjunkturen inom den privata tjänstesektorn om än i en lägre takt.

• Av totalindexets fyra delkomponenter var det orderingången som svarade för det största positiva bidraget följt av en modest uppgång i leveranstiderna. Indexet för tjänsteföretagens affärsvolym tillsammans med sysselsättningen sjönk däremot under april, men befinner sig alltjämt i den övre delen av tillväxtzonen.

• Index för planerad affärsvolym har skruvats ned till 68,1 i april från 70,3 i mars, vilket är den lägsta nivån sedan februari förra året. Företagens nedreviderade produktionsplaner signalerar dock om en fortsatt expansion det närmaste halvåret.

• Prisindexet för leverantörernas insatsvarupriser steg till 65,7 i april från 65,1 i mars. Högre transportmedelskostnader via det höga oljepriset och en stark svensk konjunktur bidrar sannolikt till att pristrycket i den privata tjänstesektorn stiger. Sedan april förra året har indexet ökat med 4,9 indexenheter.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster: Onsdagen den 7 juni 2011

För ytterligare information:

Jörgen Kennemar, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank, tfn 08-5859 7730jorgen.kennemar@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth.” Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 690 000 företagskunder med 334 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 31 mars 2011 uppgick balansomslutningen till 1 745 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se