PMI – tjänster steg till 64,1 i november

Fler nyanställningar i tjänsteföretagen när konjunkturen stärks

* Swedbanks och Silf:s första publicering av inköpschefsindex för tjänster visar på en stärkt konjunktur i tjänsteföretagen. Totalindexet för inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg till 64,1 i november jämfört med 63,7 i oktober. Av indexets fyra delindexar (affärsvolym, orderingång, leverantörernas leveranstider och sysselsättning) var det endast leveranstiderna som sjönk under den senaste månaden. * Index för orderingången ökade för andra månaden i rad samtidigt som allt fler företag i tjänstesektorn uppvisar växande orderstockar, vilket är en ytterligare bekräftelse på ett fördelaktigt efterfrågeläge i svensk ekonomi. Även om leveranstiderna steg i en långsammare takt i november är efterfrågetrycket i den privata tjänstesektorn alltjämt högt. * Den planerade affärsvolymen för de närmaste sex månaderna har reviderats upp i november. Att indexet steg till 77,9 från 76,5 i oktober tyder på att de privata tjänsteföretagen har en ljus syn om den kommande konjunkturutvecklingen. * Tjänsteföretagens bedömning om leverantörernas rå- och insatsvarupriser är uppåtriktad, och indexet ökade till 65,5 i november jämfört med 59,9 i oktober. Stigande globala råvarupriser och en uppåtgående konjunktur bidrar till att allt fler företag anger stigande priser. Nästa publicering: onsdagen den 5 januari 2011.