• Swedbank/

PMI – tjänster steg till 66,0 i december: Konjunkturläget i tjänsteföretagen fortsätter att förbättras

* Totalindexet för inköpschefsindex för tjänster (PMI – tjänster) steg till 66,0 i december 2010 jämfört med 64,2 i november. Det är tredje månaden i rad som indexet stiger och tyder på att konjunkturuppgången fortsätter i den privata tjänstesektorn. * Av indexets fyra delindexar (affärsvolym, orderingång, leverantörernas leveranstider och sysselsättning) var det endast orderingången som sjönk mellan november och december. Indexnivån 66,1 indikerar dock fortsatt hög tillväxt av nya order. Företagarnas orderstockar växte också i en lugnare takt. Sysselsättningen fortsätter att stiga även om ökningstakten dämpades i december jämfört med tidigare i höstas. * Tjänsteföretagens planerade affärsvolym för de närmaste sex månaderna är alltjämt expansiva även om indexet sjönk tillbaka till 77,2 i december från 78,0 månaden innan. Det tyder på att de privata tjänsteföretagen har en fortsatt ljus syn om den kommande konjunkturutvecklingen. * Tjänsteföretagens bedömning om leverantörernas rå- och insatsvarupriser är uppåtriktad trots att indexet sjönk till 63,4 i december från 65,4 i november. En uppåtgående konjunktur och stigande globala råvarupriser kan dock till viss del mildras av den starkare kronan och därmed dämpa det inhemska pristrycket. Nästa publicering av Inköpschefsindex - tjänster: torsdagen den 3 februari 2011