PMI backade till 64,4 i oktober – robust tillväxt trots utbudsstörningar

• PMI-total sjönk marginellt i oktober till 64,4 från 64,7 i september och är femtonde månaden i rad som indexet är över det historiska snittet (54,7). Svensk industri förefaller ha stått emot en ökad brist på insatsvaror och störningar i de globala leveransflödena väl och uppvisar en högre aktivitetsnivå i oktober jämfört med i eurozonen där PMI har nått den lägsta nivån sedan i vintras, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Delindex för produktion svarade för det största negativa bidraget till PMI-total följt av lagerinköp och leveranstider medan index för sysselsättning gav det största positiva bidraget till PMI och stärker bilden av ett ökat nyanställningsbehov i industrin.
  • Index för planerad produktion för närmaste halvåret är kvar på höga nivåer (73,7 i oktober), vilket tyder på att industriföretagen har en fortsatt positiv syn om konjunkturen.
  • Kostnadstrycket i industrin har tilltagit ytterligare under hösten. Index för leverantörernas rå- och insatsvarupriser nådde en ny rekordnivå i oktober (98,1), vilket talar för fortsatt höga producentprisökningar de närmaste månaderna och på sikt ett ökat inflationstryck, säger Jörgen Kennemar.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 10–27 oktober.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: onsdagen den 1 december 2021

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Group Corporate Communication, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, presskommunikatör Swedbank, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank