PMI föll till 46,3 i september: industrin bromsar in ytterligare

• PMI-total sjönk med 5,5 indexenheter i september till 46,3 från nedreviderade 51,8 i augusti. Det är den största månatliga nedgången sedan hösten 2008 och bidrog till att PMI-total föll under årets tredje kvartal till den lägsta nivån sedan början av 2013. Det förefaller som om motståndskraften mot en svagare omvärldskonjunktur har minskat i svensk industri även om enskilda månadsutfall ska tolkas med viss försiktighet, säger Jörgen Kennemar ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.

• Nedgången i september var bred där tre av fem delindex i PMI-total noterades under 50-strecket. Delindex för produktion och orderingång svarade för de största månatliga nedgångarna och bidrog sammantaget till 4,2 indexenheter till nedgången i PMI-total.

• Industriföretagens produktionsplaner är mindre expansiva och antyder om en ökad försiktighet, säger Jörgen Kennemar. Indexet sjönk med 6,8 indexenheter till 54,2 i september jämfört med augusti.

• Indexet för leverantörernas rå-och insatsvarupriser minskade till 42,2 i september från 50,9 i augusti. Det är den lägsta nivån på över tre år och signalerar om ett fortsatt svagt pristryck från producentledet.

Inköpschefsindex (PMI - Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: fredagen den 1 november 2019.

För ytterligare information, kontakta:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070- 643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073 – 518 70 11, ansj@silf.se

Taggar:

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Det förefaller som om motståndskraften mot en svagare omvärldskonjunktur har minskat i svensk industri även om enskilda månadsutfall ska tolkas med viss försiktighet. Industriföretagens produktionsplaner är mindre expansiva och antyder om en ökad försiktighet.
Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank