PMI oförändrat på 50,2 i april

– industrikonjunkturen saknar schwung

• PMI-totalt förblev oförändrat i april på 50,2 jämfört med mars. Indexet fortsätter därmed att balansera kring 50-strecket, och signalerar varken förstärkning eller försvagning i industrikonjunkturen.

• Delindex för produktionen svarade för det största positiva bidraget till PMI, men även delindexet för orderingången steg. Det var i synnerhet orderingången från exportmarknaden som visade på expansion. Delindexet för leverantörernas leveranstider var oförändrat, men nivån antyder viss försvagning.

• Delindex för sysselsättningen föll tillbaka och företagens personalbehov ser ut att ha minskat. Företagens produktionsplaner fortsatte att justeras ned för det kommande halvåret, men signalerar alltjämt tillväxt.

• Index för rå- och insatsvarupriser sjönk med drygt tre indexenheter till 52,3. Nedgången i indexet tyder på ett lägre prisökningstryck i industrin, men det synes fortfarande vara högre än i höstas.

Nästa publicering: Fredagen den 1 juni 2012

För ytterligare information: Magnus Alvesson, Ekonomiska sekretariatet, Swedbank,
     tfn 08-5859 3341, magnus.alvesson@swedbank.se